Blog

ile waży płyta osb masa jednej płyty 6 mm 8 mm 10 mm 12 mm 15 mm 18 mm 22 mm 25 mm

Ile waży OSB? – ile waży jedna płyta z OSB

Czasami w naszych projektach klient pyta nas ile ważyć będzie ekspozycja wykonana z OSB. Na to pytanie można odpowiedzieć znając wagę płyty z OSB o danej grubości i pole powierchni płyt. Oczywiście są to informacje przybliżone, ale stanowią pewnego rodzaju obraz sytuacji.

Poniżej tabelka obrazująca wagę płyt OSB w zależności od grubości

Grubość płyty Gęstość płyty Waga 1 m2 płyty Waga płyty 2500×1250 Tolerancja wagi
8 660 kg/m3 5.3 kg/m2 16.6 kg +/- 10%
9 660 kg/m3 5.9 kg/m2 18.4 kg +/- 10%
10 655 kg/m3 6.6 kg/m2 20.6 kg +/- 10%
12 645 kg/m3 7.7 kg/m2 24.1 kg +/- 10%
15 640 kg/m3 9.6 kg/m2 30.0 kg +/- 10%
18 625 kg/m3 11.3 kg/m2 35.3 kg +/- 10%
22 625 kg/m3 13.8 kg/m2 43.1 kg +/- 10%
25 620 kg/m3 15.6 kg/m2 48.8 kg +/- 10%

Tworzenie Vray proxy – Preview type – które wybrać

Pracując coraz częściej ze skomplikowanymi modelami doszedłem do wniosku że warto przyśpieszyć pracę w Sketchupie odciążając go nieco i zmniejszyć ilość wyświetlanych fejsów. Chciałem stworzyć Vray proxy, ale takie żeby wiedzieć gdzie się kończy a gdzie zaczyna realny model. Jest to bardzo ważne w przypadku łączenia np. ogrodzeń jak w poniższym przykładzie, czy do ustalania położenia cienia czy kolizji ze ścianą czy innym obiektem. Oczywiście można taki podgląd robić sobie na żywo w renderingu, ale jeśli nie trzeba to lepiej zrobić to w Vray proxy.

Poniżej pokażę różnicę między preview type przy eksporcie modelu do proxy.

Samo preview type zmienia formę prezentacji siatki proxy a czas jego generowania jest zależny od skomplikowania.

Vray opisuje trzy metody generowania podglądu proxy w następujący sposób:

Preview type – Chooses the method for generating the proxy preview:

Face Skipping (very fast)  – The fastest preview method.
Refined Clustering (quality)  – Slightly slower, but generates a more precise preview mesh.
Vertex Clustering (fast) – This method is fast and generates a fairly precise preview mesh.

A jak to wygląda w praktyce? Posłużę się przykładem siatki wraz z podmurówką.
Jak widać aby móc precyzyjnie pracować z modelem trzeba było wygenerować proxy pokazujące gdzie zaczyna się łącznik, aby móc spasować ze sobą elementy.

Oryginalna siatka była wykonana z ogromną ilością krawędzi i fejsów co w znaczny sposób niepotrzebnie obciążało Sketchupa. Niestety mimo silnego komputera program nie potrafi wykorzystać zasobów sprzętowych i praca ze skomplikowanymi modelami bywa bardzo frustrująca zwłaszcza jak ruchy myszką są szybsze od reakcji komputera.

W przypadku wyboru Face Skipping efekt podglądu jest mocno niezadowalający. Czas przetworzenia można pewnie policzyć w sekundach, ale podgląd nie nadaje się do precyzyjnej pracy. Tą formę podglądu widzę jako przydatną do tworzenia pakietów traw, kamieni czy innych elementów które nie wymagają spasowania ze sobą.

Opcja Refined Clustering dała bardzo dobry efekt i praktycznie wszystkie detale które pozwalają na pozycjonowanie. Czas tworzenia był podobnie jak w przypadku powyższej metody niezauważalnie krótki. Na podglądzie widać detale choć by śrubę łączącą dwa elementy obejmy.

Bardzo ciekawy efekt udało się osiągnąć jednak w przypadku trzeciej opcji Vertex Clustering widać praktycznie wszystko co jest potrzebne, nie ma zbędnych detali, sama siatka jest jednak zbudowana nadal z wielu fejsów i sam proces generowania jest widocznie dłuższy niż w przypadku dwóch powyższych.

Porównanie z pokazanymi niewidocznymi liniami. Na niebiesko Vertex Clustering na czarno (w tyle) Refined clustering

A jak to wygląda w przypadku rozmiaru pliku? Wygrywa Vertex Clustering, gdyz ejst najmniejszy, choć różnica z Refined Clustering jest minimalna.

Podsumowując.

W przypadku ogrodzenia zdecydowałem się na proxy Refined Clustering, ponieważ jest bardzo precyzyjne i ma mniej fejsów niż Vertex.

Poniżej siatka vray proxy
do pobrania – dodam wkrótce

Laubwerk – Który pakiet wybrać dla regionu Europy centralnej Polski

Pod angielskimi nazwami i łacińskimi odpowiednikami kryją się znane nam gatunki drzew. Aby jednak nasze wizualizacje wyglądały realistycznie nie powinniśmy wstawiać do nich orientalnych drzew nie występujących na danym terytorium. Chyba że tworzymy wizualizację arboretum, gdzie są gatunki specjalnie utrzymywane.

Poniżej przedstawiam rozpiskę dla dwóch pakietów drzew Laubwerka które po pierwsze pozwalają na geolokalizację drzew, po drugie przybliżają nieco ich charakterystykę, oraz mówią nam które drzewo jest odpowiednikiem popularnych w Polsce drzew.

Laubwerk Plants Kit 2 – link

Nazwa angielska Nazwa łacińska Nazwa polska
Norway maple Acer platanoides Klon zwyczajny

Klon zwyczajny – CC BY-SA 3.0 – https://commons.wikimedia.org/wiki/User:Kilom691

 

Rośnie naturalnie w Europie Środkowej i Wschodniej, na Bałkanach oraz Kaukazie

W Polsce występuje powszechnie na całym niżu i w niższych położeniach górskich na terenie całego kraju.

źródło: Wikipedia

 

Nazwa angielska Nazwa łacińska Nazwa polska
Sycamore maple Acer pseudoplatanus Jawor, Klon Jaworowy

Amsterdam, Johannes Allart, 1802 [-1808] Domena publiczna

Występuje dziko na kontynentach:

  • Azja: Turcja, Gruzja, Rosja (Kaukaz Północny)
  • Europa: Albania, Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Mołdawia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Ukraina, Węgry, Włochy.

W Polsce występuje głównie w lasach górskich, wyżynnych i mieszanych na pogórzu. Na nizinach zwykle w sztucznych nasadzeniach jako drzewo parkowe i alejowe, rozprzestrzenia się z nasadzeń. Rzadki już tylko w północno-wschodniej części kraju.

źródło: Wikipedia

Nazwa angielska Nazwa łacińska Nazwa polska
Horse-chestnut Aesculus hippocastanum Kasztanowiec zwyczajny
 

Kasztan

Pochodzi z Półwyspu Bałkańskiego. Uprawiany jest w niemal całej Europie, w tym także w Polsce.

Źródło: Wikipedia

 

Nazwa angielska Nazwa łacińska Nazwa polska
Red horse-chestnut Aesculus ×carnea Kasztanowiec czerwony
 

Kasztan

 

Źródło: Wikipedia

 

Nazwa angielska Nazwa łacińska Nazwa polska
Silver birch Betula pendula

Brzoza brodawkowata

 

 

Występuje w chłodniejszych rejonach Azji i Europy oraz w Afryce Północnej (Maroko), rozprzestrzenia się też w innych rejonach i jest uprawiana w wielu krajach świata[6]. W Polsce jest pospolita na całym niżu i w niższych położeniach górskich.

 

Nazwa angielska Nazwa łacińska Nazwa polska
Sweetgum Liquidambar styraciflua

Ambrowiec balsamiczny

 

 

Ameryki Północnej i Środkowej.  Dostępny w Polsce ale nie występujący popularnie.

 

Nazwa angielska Nazwa łacińska Nazwa polska
English oak Quercus robur

Dąb szypułkowy

 

 

Występuje naturalnie w niemal całej Europie (z wyjątkiem północnej Skandynawii), na Kaukazie oraz w Azji Zachodniej[3]. W Polsce jest bardziej pospolity od dębu bezszypułkowego

 

Nazwa angielska Nazwa łacińska Nazwa polska
Weeping willow Salix alba ‚Tristis’

Wierzba biała

 

 

Rodzimym obszarem jej występowania jest Europa, Azja i Afryka Północna (Algieria, Maroko), rozprzestrzenia się też gdzie indziej[2]. Nie występowała w Skandynawii, Irlandii i Szkocji, ale została tam sprowadzona i jest sadzona jako roślina ozdobna. W Polsce pospolita na całym terytorium. Zazwyczaj rośnie na brzegach rzek, przy rowach bądź innych miejscach o bardzo wilgotnym podłożu

Źródło: Wikipedia

 

Nazwa angielska Nazwa łacińska Nazwa polska
Mountain-ash Sorbus aucuparia

Jarząb pospolity, jarzębina

 

 

Występuje w Europie, południowo-zachodniej Azji, zachodniej Syberii. W Polsce pospolity na całym obszarze.

Źródło: Wikipedia

 

Nazwa angielska Nazwa łacińska Nazwa polska
Silver linden Tilia tomentosa

Lipa srebrzysta

 

 

Występuje w Europie Środkowej, w Europie południowo-zachodniej i w Turcji[

Źródło: Wikipedia

Jaka myszka do pracy w sketchupie – zakup myszki

Rozważając zakup myszki doszedłem do wniosku że warto podzielić się tym procesem decyzyjnym z internetem. Biorąc pod uwagę że przed każdym zakupem analizuje wszystkie aspekty produktu pod względem funkcjonalnym jak i wizualnym zwykle mam przekonanie potwierdzone w perspektywie czasu że wybór był dobry. Ale jak kupić myszkę przez internet nie macając jej? Mam nadzieję że moje uwagi ułatwią dokonanie wyboru i zaoszczędzisz dzięki temu sporo czasu, który poświęciłem na swoje poszukiwania.

Moje doświadczenia z myszkami

Jakiś czas temu kupowałem bliskiej mi osobie mysz i miała być z najwyższej półki. Nie mogłem wtedy poświęcić wytaczającej ilości czasu na poszukiwania i poszedłem do marketu. Tam wybrałem najlepsze co się dało=najdroższe i wybór padł na logitecha MX master. Wygląda super, lezy w ręku również bardzo fajnie, jest precyzyjna, ciężka i płynnie suwa się po płaszczyźnie. Niestety tu zalety się kończą…

Logitech do wspaniałej myszki dołożył lansowane kółko/przycisk które ma dwie funkcje. Jedna to jest zwykłe skrolowanie z charakterystycznym przeskakiwaniem dające pełną kontrolę. a drugie to „szybkie” przewijanie, które nie stawia oporu. Jest do tego specjalny przycisk żeby móc zmieniać tryby i wszystko było by dobrze gdyby nie fakt że tryb „szybki” nie jest precyzyjny, a tryb zwykły przełącza się automatycznie w tryb „szybki” przy szybszych ruchach palca. Podobnież można się do tego przyzwyczaić, ale z moich obserwacji jedynym rozwiązaniem jest spowolnić pracę palca w celu uniknięcia samoczynnego przełączenia.

Drugą sprawą równie denerwującą jest kształt spodu myszki. Mysz jest płaska i tak jak wspomniałem na początku idealnie porusza się po powierzchni. Jeśli jednak chcemy przestawić myszkę w wygodniejsza pozycję jest ona toporna, kanciasta i hałaśliwa. Dlatego też szukając myszki dla siebie a głównie skroluję modele 3D w Sketchupie muszę znaleźć inne rozwiązanie.

Aktualnie pracuję na bardzo małej myszy microsoft 2000/3500 – niestety starły się napisy – myszka świetnie lezy w dłoni jest precyzyjna i służyła mi po kilkanaście godzin dziennie od przeszło 7 lat. Niestety skończył się w niej środkowy przycisk. Myszka ta jest jedną z tańszych, ale pewnie nie najlepszych, stąd moje poszukiwania. Nie chcę jednak wydawać majątku dla tego waham się przed myszą 3Dconection.

Po testach uzupełnię ten wpis o swoje odczucia i podsumowanie.

 

Problem – Illustrator nie pamięta workspace/obszaru roboczego

Illustrator nie pamięta workspace/obszaru roboczego

Czasem się zdarza że Illustrator nie pamięta obszaru roboczego który sobie spersonalizowaliśmy. Zwykle taki obszar mamy skonfigurowany pod siebie i niespodzianka w postaci innego obszaru workspace może irytować.  Nie pomaga tu uruchamianie ponownie programu z innymi obszarami, ani tworzenie nowych.

Jest jednak proste rozwiązanie przywracające normalne działanie AI. Polega ono na przywróceniu preferencji PROGRAMU do ustawień domyślnych.

Można to zrobić na dwa sposoby. Trzeba zamknąć program:

  1. Należy odnaleźć plik AIPrefs i nazwać go np AIPrefs_old plik znajduje się w lokalizacji (win 7) C:\Users\USER_NAME\AppData\Roaming\Adobe\Adobe Illustrator CS6 Settings\en_GB\x64
  2. lub podczas otwierania programu skorzystać z kombinacji klawiszy Shift + Control + Alt w trakcie klikania.

Program przywróci ustawienia domyślne a z panelu Window > Workspace > należy wybrać właściwy interesujący nas obszar roboczy.

illustrator_workspace

Metoda ta pomaga w wielu przypadkach.

Znikający panel z kolorami dodatkowymi Illustrator

Czasem chcemy żeby panel np. z kolorami pozostał w obszarze roboczym przy każdym uruchomieniu. Np jeśli często pracujemy na kolorach spotowych Pantone warto mieć panel z tymi kolorami przypięty na stałe. Jak zrobić żeby panel z kolorami dodatkowymi w Illustartorze nie znikał?

Aby to zrobić należy otworzyć Panel z wybraną biblioteką kolorów i z menu kontekstowego w prawym górnym rogu tego panela wybrać Persisten. Po tym zabiegu Panel koloru już nie zniknie.

Adobe_illustrator_zapamiętywanie_kolorów

InDesign – duplikowanie strony po stronie

InDesign umożliwia duplikowanie strony na kilka sposobów.

  • Przeciąganie strony na ikonkę create new page dodaje nam duplikat strony na końcu dokumentu.
  • Jeśli chcemy duplikowanie strony po stronie należy kliknąć na nią i trzymając ALT przeciągnąć w panelu stron tak aby pojawiła się pionowa czarna kreska wstawiania strony.
  • duplikowanie strony po stronie InDesign

    duplikowanie strony po stronie InDesign

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Jeśli pojawi się pod kursorem znak plusa to strona zduplikuje się na końcu dokumentu.

    duplikowanie strony po stronie InDesign

    duplikowanie strony po stronie InDesign

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dzięki powyższej metodzie możemy w prosty sposób duplikować strony w dowolne miejsce dokumentu.

InDesign duplicate page after page:

If your layout is single pages, select the page in the panel, hold option/alt and drag the page. Release the page when you see the vertical rule next to the page that you want to insert and duplicate it. If you release when you see a + sign on the grabber hand icon, this will duplicate the page and place at the end.

If your layout is facing pages, this action will affect spreads, and not single pages.

 

× Internet Explorer is missing updates required to view this site properly. Click here to update. OR even better, try out other great browsers, Chrome and Firefox are top of the best.